پیغام مدیر :
با سلام خدمت شما بازديدكننده گرامي ، خوش آمدید به سایت من . لطفا براي هرچه بهتر شدن مطالب اين وب سایت ، ما را از نظرات و پيشنهادات خود آگاه سازيد و به ما را در بهتر شدن كيفيت مطالب ياري کنید.
تغذیه از نظر قرآن کریم
نوشته شده در یک شنبه 29 بهمن 1391
بازدید : 3432
نویسنده : علی اکبری

انتخاب سر دست یا قسمت های جلو

 

* امام علی (علیه السلام): دوست داشتنی ترین عضو گوسفند برای پیامبر(صلی الله علیه وآله)، سر دست بود.(التاریخ الکبیر،ج6،ص391)

 

* امام باقر(علیه السلام): پیامبر خدا، سردست را خوش می داشت.(الکافی،ج6،ص315،ح2)

 

* مسند ابن حنبل ـ به نقل از یحیی بن ابی اسحاق، از مردی از بنی غفارـ : فلان کس برایم نقل کرد که برای پیامبر خدا، غذایی از نان و گوشت آوردند. فرمود: «سردست آن را به من بده ».سر دست، به ایشان داده شد و ایشان آن را خوردند.

 

یحیی می گوید: از این خبر فقط به همین صورت، آگاهی دارم.(مسند ابن حنبل،ج2،ص305،ح5089،البدایة والنهایة،ج6،ص121)

 

شستن گوشت پیش از پختن آن

 

* پیامبر خدا(صلی الله علیه وآله): برادرم عیسی، از شهری گذر کرد و دید که رنگ چهره های مردم آنجا زرد و چشم هایشان کبود است. آنان از بیماری هایی که داشتند، نزد وی اظهار ناراحتی کردند. گفت:«درمان شما نزد خودتان است. شما گوشت را نمی شویید و می پزید و همانطور آن را می خورید. در حالی که هیچ چیزی بدون نوعی جنابت، از دنیا نمی رود».

 

این مردم از آن پس ،گوشت های مصرفیِ خود را شستند و در نتیجه بیماری هایشان از بین رفت.(بحار الانوار،ج14،ص321،ح28 و ج62،ص161،ح6)

 

نهی از خوردن گوشت خام

 

* امام باقر(علیه السلام): پیامبر خدا از این که گوشت، خام خورده شود، نهی کرده و می فرمودند: " تنها درندگان، چنین گوشتی می خورند.گوشت را هنگامی بخورید که آفتاب یا آتش، آن را دگرگون ساخته باشد".(الکافی،ج6،ص313،ح1)

 

*الکافی - به نقل از هشام بن سالم- : از امام صادق(علیه السلام) درباره خوردن گوشت خام پرسیدم.فرمود:" این، خوراک درندگان است".(الکافی،ج6،ص314،ح2)

 

* امام رضا(علیه السلام): خوردن گوشت خام،در شکم، کِرم پدید می آورد.(بحارالانوار،ج62،ص321)

 

هرکس چهل روز پیوسته گوشت بخورد،سنگ دل می شود و هرکس چهل روز آن را اصلاً نخورد، بدخوی می گردد.

 

پرهیز از خوردن گوشت به طور پیوسته و زیاد

 

*پیامبر خدا(صلی الله علیه وآله): هر کس چهل روز پیوسته گوشت بخورد، سنگ دل میشود.(بحار الانوار،62،ص294)

 

*امام علی(علیه السلام): شکم هایتان را گورستان جانوران نکنید.(شرح نهج البلاغة،ج1،ص26)

 

*امام صادق(علیه السلام): علی (علیه السلام)اعتیاد به خوردن گوشت را بد می شمرد و آن را اعتیادی همچون اعتیاد به شراب می دانست».(بحار الانوار،ج66،ص69،ح57)

 

* در حدیث است که:«هرکس چهل روز پیوسته گوشت بخورد،سنگ دل می شود و هرکس چهل روز،آن را اصلاً نخورد،بدخوی می گردد».(ربیع الابرار،ج2،ص706)

 

نهی از نخوردن گوشت به مدّت چهل روز

 

*پیامبرخدا (ص): هر کس چهل روز گوشت نخورد، بدخوی می شود.گوشت بخورید؛چرا که بر شنوایی تان می افزاید.(الفردوس،ج3،ص627،ح5960عن الامام علی(علیه السلام)

 

*پیامبر خدا(صلی الله علیه وآله): بر شما باد خوردن گوشت؛ چرا که گوشت بدن آدم را می رویاند. هر کس چهل روز گوشت نخورد،بدخوی می شود.(بحار الانوار ،ج66،ص56،ح1و ص58،ح6)

 

*پیامبر خدا(صلی الله علیه وآله): بر شما باد گوشت؛ چرا که گوشت می رویاند.هر کس بر او چهل صبح بگذرد وگوشت نخورد،بدخوی می شود.هر کس بدخوی شد،به او گوشت بخورانید.هر کس چربی آن را بخورد،آن چربی برای او بیماری فرود می آورد.(بحار الانوار،ج66،ص67،ح43)

 

*پیامبر خدا(صلی الله علیه وآله): بر شما باد گوشت؛ چرا که هر کس گوشت را چهل روز واگذارد،بدخوی می شود وهر کس بدخوی شود،خویش را می آزارد و هر کس خویش را آزُرد، در گوش وی اذان بگویید.(بحار الانوار،ج66،ص75،ح71)

 

*پیامبرخدا(صلی الله علیه وآله): هر کس بر او چهل روز بگذرد و گوشت نخورد،باید به امید خداوند وام بگیرد و گوشت[بخرد و]بخورد.(بحار الانوار، ج66،ص65،ح36)

 

* امام علی(علیه السلام): گوشت بخورید؛چرا که گوشت،از گوشت است و گوشت، گوشت می رویاند.هر کس چهل روز گوشت نخورد،بدخوی میشودو اگر کسی از شما(خواه از انسان ها و خواه از چارپایان) بدخوی شد،در گوشش اذانی کامل بگویید.(بحار الانوار،ج66،ص67،ح45 و ج84،ص151،ح46)

 

*امام صادق(علیه السلام): گوشت، گوشت می رویاند.هر کس گوشت را چهل روز واگذارد،بد خوی می شود و هر کس بدخوی شد، در گوشش اذان بگویید.(بحار الانوار،ج62،ص293)

 

*امام صادق(علیه السلام): گوشت،از گوشت است.هر کس آن را چهل روز واگذاردبدخوی میشود.آن را بخورید؛چرا که بر قدرت شنوایی و بینایی می افزاید.(بحار الانوار،ج66،ص66،ح37 و ج2،ص145،ح511)

 

*امام صادق((علیه السلام)): گوشت، گوشت می رویاند وعقل را افزون می سازد.هر کس آن را وا گذارد،عقلش تباه می شود.(بحار الانوار،ج66،ص72،ح68)

 

*الکافی - به نقل از حسین بن خالد- : به امام رضا(علیه السلا)) گفتم : مردم می گویند که هر کس سه روز گوشت نخورد،بدخوی میشود. فرمود:« دروغ گفته اند. امّا هر کس چهل روز گوشت نخورد،خوی و بدن او دگرگون می شود، چرا که نطفه در مدّت چهل روز [از حالتی به حالت دیگر] تغییر می یابد».(بحارالانوار،ج66،ص67،ح46)

 

دفعات خوردن گوشت

 

*امام صادق(علیه السلام): در هر هفته، یک بار گوشت بخورید و خود و فرزندانتان را بدان عادت ندهید؛ زیرا موجب اعتیادی همچون اعتیاد به شراب می گردد.نیز آنان را بیش از چهل روز، از آن محروم مدارید؛ چرا که آنان را بدخوی می کند.(الاصول الستة عشر، ص12عن زید الزرّاد)

 

*المحاسن- به نقل از ادریس بن عبداللّه- : نزد امام صادق(علیه السلام) بودم. از خوردن گوشت سخن به میان آورد و فرمود:«[غذا را] یک روز با گوشت بخور، یک روز با شیر، و یک روز با چیزی دیگر».(بحار الانوار،ج66،ص70،ح59)

 

تکمله

 

*شهید در الدروس گفته است:

 

مکروه بودن اعتیاد به خوردن گوشت، روایت شده است و نیز این که اعتیادی همچون اعتیاد به شراب می آورد. همچنین مکروه بودن نخوردن گوشت به مدّت چهل روز و این که در هر سه روز یک بار خوردن آن مستحب است، روایت شده است. البته اگر به دلیل بیماری یا به سبب روزه داشتن ، دو هفته پیوسته گوشت بخورد، اشکالی ندارد. دو بار خوردن گوشت در یک روز هم مکروه است.

 

نهی از خوردن مغز استخوان

 

پیامبر خدا(صلی الله علیه وآله): بَدانِ امّت من، کسانی هستند که مغز استخوان را می خورند.(بحار الانوار،ج62،ص293)

 

پیامبرخدا(صلی الله علیه وآله): نرمه سر استخوان های پرندگان را نخورید؛چرا که سِل می آورد.(کنز العمّال،ج15،ص264،ح40889)

 

منبع: www.parsiteb.com



 



رسول اکرم(ص)می فرماید:«نان را گرامی داریدکه برای آن ملائکه وبسیاری از اهل زمین در بین عرش تا زمین کار کرده اند تا آنکه نان برای شما به عمل آمده است.»(حلیه المتقین)اولین عضو سفره،نان است.عضوی که در نزد همه ی مسلمانان جهان از جایگاه و احترام خاصی برخوردار است،همان طور که پیامبر اعظم(ص)واهل بیت(ع)بسیار سفارش کرده اند که نان را گرامی بدارید،ولی باید دید گرامی داشتن نان به چه ترتیب است؟حضرت صادق(ع)می فرماید:«گرامی داشتن نان به این است که چون نان حاضرشود،بخورید وانتظار چیز دیگری مبرید ودیگر اینکه نان را زیر ظرف غذا نگذارید.»(حلیه المتقین)همچنین رسول اکرم(ص)می فرماید:«نان را با چیزی نبرید وآن را زیر پا نگذارید ومانند درندگان آن را بو مکنیدو اگر بر سر سفره ای برایتان نان وگوشت آوردند،با نان شروع کنیدورخنه ی گرسنگی را با نان ببندیدوسپس به سراغ گوشت بروید.»(اصول کافی،حلیه المتقین)نکته ای که باید دانست اینکه نان انواع گوناگونی دارد.بعضی خاصیت بیشتری دارند مانند نان جو وبعضی باآنکه شاید خوشمزه تربه نظر بیایند،ولی کم خاصیت ترند،مانند نان گندم.امام صادق(ع)فرمودند:«نان جو از نان گندم بهتر است،چنانکه اهل بیت از سایر مردم بهتر هستند.» از اقسام دیگر نان،نان برنجی است که به آن بسیار سفارش شده است وبرای دفع انواع بیماری های معده،درمان اسهال،سل و انواع دردها بسیار مفید است.امام رضا(ع)فرمدند:«هیچ پیامبری نیست مگر آنکه برای خورنده ی نان یا آش جودعا کرده است وبر اوبرکت فرستاده است وداخل هیچ شکمی نمی شود،مگرآنکه هر دردی که در آن هست بیرون میکند و نان وطعام جو قوت پیامبران بوده وطعام نیکان است.»درضمن، باید دانست که برای خوردن نان،باید نان کامل را ترجیح دادونان کامل،نانی است که مقوی،مغذی وازحیث طعم وعطروخاصیت کامل باشد.همچنین هضم آن آسان باشدوآرد آن با آسیاب سنگی آماده شده باشد.سبوس زیادی داشته باشد،چون چنین نانی هرگز انسان را دچار یبوست نمی کند وبرای اقسام بیماری های مختلف مفید خواهد بود.امام رضا(ع)نیزفرموده اند:«سویق(آرد بوداده ی گندم وجو)خوراکی است که گرسنه را سیر می کندوطعام را هضم می کند.گوشت را می رویاند واستخوان را محکم می کند.خونریزی را قطع می کند ومعده را نیرومند می کند.صفرا را فرو می نشاند ومعده را پاک می کند.هیجان خون وحرارت بدن رابرطرف می کند ودر کل هفتاد نوع بلا را دفع می کند.»اما بد نیست چند نکته ی بهداشتی-تغذیه ای از علم امروز نیز درباره ی نان بدانیم وبه آن عمل کنیم تا بتوانیم از این نعمت الهی بسیار خوب ومفید استفاده کنیم.

 

1-چیدن نان های داغ روی هم کپک زدگی را تسریع وفسادزایی را تسهیل می کند وسبب می شودضایعات نان بیشتر شود.

 

2-قبل از سرد شدن کامل نان ها،آنها را دسته دسته نکنید وبه محض سرد شدن آنها در پلاستیک های در بسته نگهدارید.

 

3-خرید نان مازاد بر نیاز روزانه،باعث افزایش ضایعات نان می شود.بنابراین از خرید نان اضافی جداً خودداری کنید.

 

4-تاحد امکان از نان های سبوس دار در وعده ای غذایی خود استفاده کنید؛زیرا استفاده از نان سبوس دار تا40درصد خطر ابتلا به بیماری های قلبی وگوارشی را کاهش می دهد.خوردن نان سبوس دار مانع جذب سریع قند وچربی در خون می شود وارزش غذایی بسیار بالایی دارد.

 

5-برای نگهداری درازمدت نان،حتماً از فریزراستفاده کنید،نه یخچال.

 

6-هنگام خرید نان،حتماً از سفره های پارچه ای استفاده کنید؛به این ترتیب نان شما بسیار مطبوع تر وماندگارتر خواهد بود.

 



 





شستن میوه با آب قبل از خوردن آن

 

به نقل از فُرات بن اَحنَف، از امام صادق(علیه السلام):

 

«هر میوه ای آلودگی به همراه دارد. پس اگر خواستید میوه بخورید، آن را با آب بشویید.(الکافی، ج6،ص350،ح4)

 

بردن نام خدا به هنگام خوردن

 

پیامبر خدا(صلی الله علیه وآله):

 

هر کس میوه بخورد و این خوردن را با نام خدا آغاز کند، میوه به او زیانی نمی رساند.(مستدرک الوسائل،ج16،ص461،ح20547)

 

دعا کردن به هنگام دیدن میوه نوبر

 

امام علی(علیه السلام):

 

وقتی پیامبر خدا میوه ای نو می دید، آن را می بوسید و روی چشمان و دهانش می نهاد و سپس می گفت:« خداوندا ! چنان که آغاز این میوه را در عافیت به ما نشان دادی، پایان آن را نیز در عافیت به ما بنمایان».(بحار الأنوار،ج66،ص119،ح10)

 

خوردن هر میوه در آغاز فصلش و پرهیز از آن در پایان آن فصل

 

پیامبر خدا(صلی الله علیه وآله):

 

بر شما باد میوه در هنگام روی کردنش؛ چرا که در این هنگام، مایه ی سلامت تن و از میان رفتن اندوه است. نیز آن را در هنگام پشت کردن وا گذارید که در این هنگام، دردی برای تن است{منظور پیامبر استفاده از میوه ی تازه و پرهیز از میوه های نامرغوب و غیر تازه می باشد}.(بحار الأنوار، ج62،ص296)

 

الدعوات:

 

روایت شده است که:«...میوه را در ایّام دولتش(در فصل آن) بخور و برترینِ میوه ها، انار و ترنج است»(الدعوات،ص159،ح436)

 

جدا نکردن پوست میوه

 

الکافی:

 

از ابن القدّاح درباره امام صادق(علیه السلام) روایت شده است که ایشان، پوست کندن میوه را دوست نداشت{البته این کار در مورد همه ی میوه ها صدق نمی کند}.(الکافی،ج6،ص350،ح3)

 

پرهیز از خوردن چند میوه با هم

 

پیامبر خدا(صلی الله علیه وآله):

 

هر کس تنها یک نوع میوه را بخورد، بهتر است.(بحار الأنوار، ج66، ص123،ح15)

 

پیامبر خدا(صلی الله علیه وآله):

 

میوه ها را جدا جدا بخورید.(جامع الأحادیث للقمّی، ص 108)

 

دعائم الإسلام:

 

از پیامبر خدا روایت شده که ایشان از گذاشتن دو میوه با هم در دهان نهی می فرمود.

 

 






گروه اندیشه و علم: تغذیه از ابعاد مختلفی بر تربیت تأثیر می‌گذارد، تغذیه بر سلامت و رشد جسم، بر ابزارهای شناختی، بر رفتارهای فردی و تربیت اجتماعی در دوره‌های مختلف زندگی و در تربیت اخلاقی و معنوی تأثیرگذار است.

 

به گزارش خبرگزاری قرآنی ایران (ایكنا) شعبه مؤسسات قرآنی مردم‌نهاد، مؤسسه قرآنی امام علی(ع) قم، بررسی نقش تغذیه در تعلیم و تربیت از ابعاد مختلفی اهمیت دارد.

 

سلامت و رشد جسم

 

مسلماً تربیت با بیماری سازگار نیست، فرایند تربیتی نیازمند انسان سالم چه از نظر جسمی و چه از نظر روانی است و سلامت و رشد جسمی با رشد حواس پنجگانه همراه است كه در سلسه مراتب ادراكی پایین‌ترین مرحله را تشكیل می‌دهد و اینكه حواس انسان درست رشد كند یا دچار معلولیت شود در آینده تربیتی شخص اثر انكارناپذیری خواهد داشت.

 

تاثیر تغذیه بر ابزارهای شناختی

 

تغذیه نقش مهمی در ابزارهای شناختی دارد، علاوه بر رشد حواس انسان، در فرایند هوش و حافظه انسان هم موثر است و در تعقل و تفكراتش اثری منفی یا مثبت می‌گذارد. در حقیقت، آنچه در رفتارها دیده می‌شود و در چهره نمایان، خبر از سِر درون می‌دهد و آنچه از كوزه می‌تراود همان است كه در درون اوست و آنچه در اندیشه و فهم می‌آید ریشه در جسم دارد و جسم به غذا زنده است و رشد می‌كند. كسی كه شراب می‌خورد اندیشه‌اش نابود می‌شود و اراده‌اش را سرنگون می‌كند و انسانی با رفتار غیر انسانی نمایان می‌‌كند.

 

تاثیر تغذیه بر رفتارهای فردی و تربیت اجتماعی در دوره های مختلف زندگی

 

تغذیه بر رفتارهای فردی و در تربیت اجتماعی فرد هم تأثیرگذار است. چنانكه با خوردن بعضی غذاها، دچار هیجان یا افسردگی می‌شود و یا با پرخوری باعث تشدید شهوت می‌شود و به همان اندازه از خدا دور می‌شود و انسان پرخور تنبل و سست اراده می‌شود، چنانكه امیرالمومنین علی(ع) می‌فرماید: لا تجْتمع الفِطنَة و البِطْنة (محیطی،1386،ص 40) زیركی و هوشیاری با پرخوری جمع نمی‌شود. همچنین خوردن مشروبات الكلی باعث توهمات شده و در روابط اجتماعی فرد اختلال ایجاد می‌كند و انسان را نسبت به ناموس خود بی‌غیرت می‌كند. همچنین در دوره‌های مختلف زندگی، قبل از بسته شدن نطفه جنین و دوره جنینی و شیرخوارگی و بعد از آن، هر كدام نقش مهمی در رفتارهای فرد دارند و تغذیه پدر و مادر و شیر مادر نقش مهمی در خصوصیات رفتاری و اخلاقی فرزند دارد.

 

نقش تغذیه در تربیت اخلاقی و معنوی

 

چون تغذیه بر تعلیم و تربیت تأثیرگذار است، عواملی هم بر شبه‌ناك شدن غذای حلال و طیب تاثیر گذارند و باعث حرام شدن آن می‌شوند، از مهمترین عوامل می‌توان به عوامل اقتصادی اشاره كرد. عواملی مثل ربا، اسراف، كم‌فروشی و احتكار كه منشاء درآمدهای حرام هستند، اگر با آنها غذا تهیه شود و مصرف شود اثرات بدی در رفتارها و در كل زندگی فردی و اجتماعی فرد، ایجاد خواهد شد. همچنین پدیده‌های ناهنجار اجتماعی مثل دزدی و سرقت هم اثرات بدی در تغذیه خواهند گذاشت و در نتیجه رفتارهای ناشایستی در فرد ایجاد می‌كنند.

 

بنابراین می‌توان گفت كه تغذیه از دیدگاه اسلام مقدم بر هر عمل تربیتی است و اهمیت و جایگاه مهمی در نظام تربیتی اسلام دارد. امام محمد غزالی(خدیوجم، مترجم ،1371 ، ص 283) در كیمیای سعادت در اهمیت تغذیه و ضرورت توجه به آن چنین می‌گوید:

 

«بدان كه راه عبادت هم از جمله عبادات است، و زاد راه هم از جمله راه است. پس هرجه راه دین را بدان حاجت بُود، هم از جمله دین بُود. و راه دین را به طعام خوردن حاجت است؛ كه مقصود همه سالكان دیدار حق‌تعالى است و تخم آن علم و عمل است و مواظبتْ بر علم و عمل بى سلامت تن ممكن نیست و سلامت تن بى طعام و شراب ممكن نیست؛ بلكه طعام خوردن ضرورت راه دین است، پس از جمله دین باشد. و براى این گفت حق‌تعالی، كُلُوا مِنَ الطیّبات وأعْمَلُوا صالِحا. میان خوردن و عمل صِا لح جمع كرد.

 

پس هركه طعام براى آن خورَد تا وى را قوت علم و عمل باشد و قدرت رفتن راه آخرت، طعام خوردن وى عبادت بوَد؛ چنانكه رسول اكرم(ص) گفت كه «مومن را برهمه چیزى ثواب بُود، تا 2 لقمه‌اى كه در دهان خود نهد یا در دهان اهل خود. و این براى آن گفت كه مقصود مؤمن از این همه راه آخرت بُود. و نشان آنكه طعام خوردن از راه دین بُود آن باشد كه به شَرَه طعام نخورد و از حلال خورد و به قدر حاجت خورد و آداب خوردن نگاه دارد.»






غذای سالم برای داشتن ذهن سالم

 

بی تردید، تغذیه مناسب بدن و ذهن، به رفع استرس كمك می‌كند، اما تغذیه مناسب چیست؟. پاسخ شماری از متخصصان به این پرسش، خوردن میوه، غذاهای حاوی ویتامینهای مفید، غلات، شیرینی و نوشیدن آب به مقدار كافی است.

 

برخی اصول تغذیه صحیح از نظر متخصصان كه در سایت تخصصی Eidietes آمده، به این شرح است:

 

 1-  به جای مكمل‌ها، نوشیدنی‌ها یا تنقلات بی ارزش  ، سعی كنید موادی را مصرف كنید كه حاوی  ویتامین‌های مفید ، مواد معدنی و فیبر باشند.

 

2- غذاهای سرشار از پروتئین مانند گوشت، محصولات لبنی كم چرب یا بدون چربی، فرآورده‌های سویا و بنشن به مقابله با استرس كمك می‌كند.

 

3- غلات و نان سبوس دار مصرف كنید.

 

4- میوه بخورید. میوه‌ها بسیار مغذی، فاقد چربی، كم كالری و سرشار از فیبر و آنتی‌اكسیدان هستند.

 

5- روزانه حداقل یك وعده غذای غنی از ویتامین A بخورید.

 

6- خوردن روزانه حداقل یك وعده غذای غنی از ویتامین C مانند آب پرتقال ، گریپ فروت ، بروكلی ، كلم و گوجه فرنگی را فراموش نكنید.

 

7- غذاهایی را برگزینید (علاوه بر شیر) كه سرشار از كلسیم هستند. از این مواد می‌توان به مواد و آب میوه‌های غنی شده با كلسیم، ساردین كنسروی، بروكلی، اسفناج و كلم اشاره كرد.

 

8- اسیدهای چرب امگا – سه را نیز از یاد نبرید. این مواد در مقابله با بیماری‌هایی مانند بیماری قلبی، افسردگی، آرتریت، آلرژی، اختلال دو قطبی، اختلال نقص توجه، سكته مغزی، لوپوس و برخی بیماری‌های كلیوی كمك می‌كنند.

 

منابع مناسب اسیدهای امگا – سه شامل ماهی سالمون، تن، ساردین، جوانه گندم، گردو، روغن كانولا، اسفناج، بروكلی و سبزیجات دارای برگ سبز هستند.

 

9- به میزان كافی آب بنوشید. نوشیدن آب كافی در روز به سلامت و طراوت شما كمك می‌كند. بدون آب كافی بدن و به ویژه پوست بدن طراوت و شادابی خود را از دست می‌دهد.

 

10- شیرینی هم می‌توانید بخورید اما زیاده‌روی نكنید. برای مثال به جای یك بسته شكلات چهار روز یكبار ، یك تكه كوچك شكلات بخورید. شكلات تیره به مقدار كم در كاهش فشار خون موثر است.





شیوه زندگی مهم ترین ابزار برای حفظ و ارتقاء سلامت است و از بین 12 عامل مؤثر در شیوه زندگی سالم چهار عامل ایمان به خداوند، فعالیت فیزیکی منظم، تغذیه خوب و مدیریت استرس ها و هیجان های زندگی از اهمیت بیشتری برخوردار هستنند. ایمان به خداوند عاملی جدی در شیوه زندگی است که پس از سال ها فراموشی، اکنون درمحافل علمی و سلامتی جهان مورد توجه واقع شده است به طوری که متخصصان می گویند: «وقت آن رسیده که به بعد معنوی اسلام توجه شود و آن اعتقاد به خالق برای نظم حاکم بر جهان هستی و معنی دار بودن زندگی است.» توجه به معنویت، پاسخ به یکی از نیازهای ضروری انسان بوده و کمبود آن مانند کمبود سایر مواد ضروری برای حیات انسان مانند کمبود سایر مواد ضروری برای حیات انسان مانند کمبود ویتامین ها، عوارض ناگوار و بیمارگونه فراوانی را در پی خواهد داشت. این عامل به صورت مستقیم در اسلام معنوی و به صورت غیرمستقیم در همه ابعاد جسمی، روانی و اجتماعی تأثیرگذار است و برای دستیابی به حداکثر سلامت نقش ویژه ای را ایفا می کند. در محیط فیزیکی، اجتماعی و روانی اطراف ما عوامل زیادی وجود دارند که تهدید کننده سلامت بوده و تعداد زیادی از آنها از کنترل ما خارج هستند. در ساده ترین شکل ایمان به خالق برتر، تحمل ما را در پیشگیری و از هم پاشیدگی ناشی از این عوامل مخرب، افزایش می دهد. در کتاب ارزشمند «رهنمودهای سلامت زیستن» می خوانیم که: «اعتقاد به معنی داشتن زندگی، نظم حاکم بر جهان و قدرت برتر است که به زندگی فرد مفهومی ژرف تر می بخشد و روح انسان را به گذشت، بخشش و رسیدگی به نیازهای دیگران بیش از نیازهای خود فرا می خواند.» پرورش روح به هر شیوه ای که انجام پذیرد نتیجه اش فرا رفتن از رنج های انسان است، ارتباط با خالق برتر از طریق عبادات و آیین ها به زندگی فرد معنایی تازه می بخشد. افراد سالم از نظر روحی، اهدافی اساسی را در زندگی دنبال می کنند. آنها آموخته اند که چگونه به زندگی فرد معنایی تازه می بخشد. افراد سالم از نظر روحی، اهدافی اساسی را در زندگی دنبال می کنند. آنها آموخته اند که چگونه عشق به شادی و آرامش را احساس کنند و به خود و دیگران برای دستیابی به ظرفیت های شان یاری رسانند.»

 

نشان های برخورداری از معنویت:

 

در یک مقایسه اگر بهداشت جسمی را داشتن بدنی سالم با کارکرد مطلوب بدانیم، شخص برخوردار از بهداشت معنوی، توجه و کوشش برای دستیابی به کمال داشته، اخلاقیات و اصول تعریف شده ای دارد و هدفی متعالی را در زندگی دنبال کرده و متعهد به ارزش های والا و عشق به شادی و آرامش را احساس کنند و به خود و دیگران برای دستیابی به ظرفیت های شان یاری رسانند.»

 

نشانه های برخورداری از معنویت: در یک مقاسیه اگر بهداشت جسمی را داشتن بدنی سالم با کارکرد مطلوب بدانیم، شخص برخوردار از بهداشت معنوی، توجه و کوشش برای دستیابی به کمال داشته، اخلاقیات و اصول تعریف شده ای دارد و هدفی متعالی را در زندگی دنبال کرده و متعهد به ارزش های والا وخالق برتر است. مختصر این که، ایمان به خداوند وخالق برتر، انسان را در طوفان های مهیب زندگی و موقعیت های اضطراب آور و غیر قابل پیش بینی به صورت سپری محکم، حفظ می کند. ایمان و معنویت در ساده ترین شکل آن همچون واکسنی است که ما را در هجوم بیماری های روانی یاری می کند.

 






استحاله فرهنگ غذایی در ایران

 

اگر غذا های سنتی ایران جایگزین غذا های مصنوعی (ماکارونی و انواع ساندویچ ها و پیتزا و ...) غربی شود ، هم سلامتی و بهداشت خود را به دست می آوریم و هم از نظر اقتصادی به صرفه است . ما می توانیم با منابع غنی غذایی خود (گوشت ، لبنیات ، سبزیجات) بهترین غذاها و خوراکی ها را فراهم کنیم . متأسفانه امروزه ایرانی ها فرهنگ غذایی و خوراکی های خود را از دست داده اند . فرهنگ مغرب زمین ، هم زبان و گویش ایرانی ما را تحت تأثیر قرار داده ( زبان عربی، فارسی ، ترکی، کردی ، لری) و هم پوشش و لباس ما را به کلی تغییر داده و هم آداب و رسوم پسندیده نیاکان ما را دگرگون ساخته ، و هم غذا ها و خوراکی های ما را رفته رفته و به تدریج عوض کرده ، اگر چه هنوز فرهنگ غذایی غرب در تمام نقاط ایران زمین نتوانسته نفوذ و رسوخ کند ، اما 60 در صد فرهنگ غذایی مغرب زمین فرهنگ غذایی ما را دگرگون ساخته !!!

 


تفسیر فلینظر الانسان الی طعامه

 

معانی ذیل به طور خلاصه از آیه استظهار می شود « فلینظر الانسان الی طعامه » این است که انسان باید در طعام و غذای روزمره اش فکر و اندیشه کند که چگونه تولید می شود و چگونه ترکیب می شود و چگونه به بازار عرضه می شود و به فروش می رسد؟

 

آیا غذا ها و خوراکی هایی که به بازار عرضه می شود پاک است یا نجس؟ آیا غذاها و خوراکی هایی که خریداری می کند حلال است یا حرام ؟ آیا غذاها و خوراکی هایی که تولید و عرضه می شود بهداشتی است یا غیر بهداشتی ؟آیا غذاها و خوراکی هایی که عرضه می شود برای بدن و روح مضر است یا مفید؟ آیا غذا ها و خوراکی هایی که عرضه می شود خارجی و از بیگانگان است یا داخلی است ؟ آیا غذاها و خوراکی هایی که تهیه می شود با ترکیبات شیمیایی و مصنوعی است و یا طبیعی و دست نخورده است؟ آیا غذاها و خوراکی هایی که عرضه و توزیع می شود با فرهنگ دینی سازگار است یا ناسازگار ؟

 

پس از این آیه چنین استفاده می شود که هر غذایی را نباید تولید کرد و هر غذایی را نباید به بازار عرضه و توزیع نمود و نباید هر غذا و خوراکی را خریداری کنیم و نباید هر غذایی و خوراکی را مصرف کنیم. متأسفانه امروزه فرهنگ غذایی ایران دچار بحران شده و بدون دقت و توجه هر غذایی را تولید و توزیع و مصرف می کنیم ، اکثر غذاهای امروزه ایرانی مصنوعی و شیمیایی و مضر است و جسم و جان انسان را تهدید می کند ، و بیشتر امراض و بیماریها معلول تولید و توزیع و مصرف غذاهایی شیمیایی و کهنه است ، زیرا غذا ها و خوراکی های مصنوعی و شیمیایی فقط با آمیختن اسانس ها و آرایش ظاهری و طعم و مزه ی مصنوعی (آمیختن انواع ادویه جات در غذا ) به فروش می رسد و مشتری را فریب می دهد اما از نظر ارزش غذایی و کیفیت آن فقیر است . غذاهای مصنوعی و خوراکی های صنعتی فقط معده را متراکم و سنگین می کند ، اما از نظر پروتئین و مواد قندی و ویتامین فاقد ارزش غذایی است و موجب بیماری ها و امراض صعب العلاج می شود.!!!

 

بنا براین باید انسان ها نیاز های طبیعی خود را با غذا ها و سبزیجات و میوه جات طبیعی تأمین کنند و از غذا ها و خوراکی های مصنوعی و پر جاذبه و فریبنده به شدت پرهیز نمایند .

 

معمولاً انسان هایی که از عمر با برکت و سلامتی و نشاط و طراوت برخوردارند کسانی هستند که در طول حیات از آب و هوا و غذا های سالم وخوراکی های طبیعی و سنتی استفاده می کنند و کسانی که دچار امراض صعب العلاج و کوتاهی عمر می شوند از غذاها و خوراکی های مصنوعی و شیمیایی و غیر بهداشتی بهره می گیرند !!!

 

مصرف غذا ها و خوراکی ها و پوشاک و ظروف طبیعی در عصر ظهور

 

امام زمان ( عج ) بعد از ظهور همه چیز را به حالت اولیه و طبیعی بر می گرداند ، پوشاک و ظروف و غذاها و خوراکی ها به طور طبیعی و غیر مصنوعی تولید و مصرف می شود و در زمان ظهور حضرت ، هیچ وسیله و ابزار مصنوعی و شیمیایی وجود ندارد . و بشر به طور طبیعی از طبیعت و آب و هوا و غذای سالم و مفید و طیب و طاهر و گوارا بهره مند می گردد و اثری از کارخانجات صنعتی در زمان دولت مهدی ( عج ) باقی نمی ماند . چون بشر در زمان ظهور حضرت ، به بلوغ فکری و عاطفی و اجتماعی نائل می شود و الفبای علوم و معارف (27 حرف ) به طور گسترده در سراسر گیتی به اجرا در می آید و همه ی انسان ها به طور طبیعی از مواهب عالم طبیعت برخوردار می گردند و سالیان متمادی با سلامت کامل به زندگی ادامه خواهند داد.

 

پی نوشت ها :

 

1. متون اسلامی ویژه رشته های پزشکی ، دکتر غلامرضا نور محمدی ، ص

 

2 . متون اسلامی ویژه رشته پزشکی ، دکتر غلامرضا نور محمدی ، ص 167


:: موضوعات مرتبط: مطالب علمي , ,



مطالب مرتبط با این پست
.
برای فلش مموری خود رمز بگذارید + آموزش
هرم غذایی چیست و جدیدترین هرم غذایی پیشنهادی کدام است؟
میوه ها و خوراکی های بهشتی
تأثير «بسم‌الله‌الرحمن الرحيم» بر آب زمزم
تغذیه از نظر قرآن کریم
چه بخوریم؟ چقدر بخوریم؟
نگاهی بر تاریخچه صنعت نساجی مطلب ارسالی ازاحمدسنگ نقره

روز مادر در ایران و جهان
عوامل رشد وتکامل انسان از ديدگاه قرآن کريم علم وتفکر
مطالب علمي گوناگون
پرورش کرم ابرشم ارسالی از مداعی
انواع پل ارسالی از مداعی
کاکائو ،
۸ توصیه برای استفاده از کولر آبی
دانستنی های جالب درباره ی بدن انسان
بازدید از کارخانه ی سیمان
120 تمرین برای افزایش قدرت ذهن
هفت راه برای تقویت تمرکز فکر
۱۲ نکته برای فکر کردن مانند افراد موفق
خلاصه کتاب جادوی فکر بزرگ
موفقیت پشت در است!
معنی زندگی! تا حالا بهش فکر کردی؟
پیشگویی پنجاه سال بعد
پایان شکست با تفکر برتر
سایت برنامه ریزی درسی
روش کار ترمز ABS
نمونه سوال عمومی کامپیوتر برای دوران متوسطه سطح دو
برج میلاد
نرم افزارتایپ فرمول های ریاضی
نکات مهمی در مورد آشپزی و خانه داری
زندگی حافظ
تا حالا فکر کردین که ضریب هوشی شما چقدره ؟
فال حافظ
تفاوت LCD و LED در چیست ؟
تالاب انزلي
بخــوانید امــا تفـکر کنیـــد!(4)
بلوتوث چیست و از كجا آمده؟
مخفی كردن فایلها بدون نصب برنامه

معرفی رشته های فنی و حرفه ای
برق قبل از ادیسون
باز كردن درب منزل با موبايل بجاي كليد
مدار الکتریکی کلید تبدیل
سرگرمی جالب
طراحی یک موتور الکتریکی ساده
تاريخچه علم الکترونيک از آغاز قرن بيستم
شناسایی قطعات الکترونیکی

قطعات الکترونیکی - مقاومت



می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: